miasvikt

Alla inlägg den 19 juni 2014

Av Marie - 19 juni 2014 12:08

Före resan:

I september 2013, sprang jag Tjejmilen i Stockholm för första gången.( Ja sprang och sprang, jag joggade runt om man ska vara riktigt petig.) Ett mycket roligt och trevligt lopp, och förra året var det dessutom kanonfint väder.  Arrangören av loppet har varje år flera tävlingar, bland annat, kan man genom att anmäla en grupp om 4 personer vinna fina priser. Jag blev tillfrågad av en väns vän, om jag ville ingå i deras grupp, flera hade backat ur och kunde inte vara med. Kostade inget extra och jag skulle ju ändå medverka på loppet, så varför inte. Två veckor efter Tjejmilen får jag ett sms. Min grupp hade vunnit 1:a pris! En resa till New York. Priset inkluderade flyg, boende, transfer, lite aktiviteter och även startplatser till Tjejmilen i Central Park.


Resan:

I början av juni bar det så iväg mot ”The Big Apple”. Jag hade en konstant overklighetskänsla, både före och under resans gång. Inte blev det mycket sömn, men vem vill sova när man är i New York!?


En lång sightseeingtur hann vi med första dagen. En svenskfödd tjej, numera boende i New York, guidade. Vi fick både se de vanliga turistmålen, men också delar av staden, som man sällan ser. Harlem, har haft ett oförtjänt dåligt rykte. Nuförtiden är den stadsdelen, mycket fin. Väl värd ett besök! Sen blev det givetvis även att vi stod vid Battery Park och tog kort på Frihetsgudinnan. Och som alla andra, förundrades vi över hur liten statyn är i verkligheten. 


Ett längre stopp, blev det vid Memorial Ground. Där World Trade Center 1 och 2, en gång stod, är det numera minnesplats. Totalt förstördes den 11 september 2001, inte mindre än 6 byggnader. Ett museum, över händelsen har precis öppnat också.

 

Staden New York bjuder på kontraster. Här finns höga nybyggda spegelblanka skyskrapor, blandat med ruffiga gamla hus. I Chinatown går det knappt att klara sig på engelska. Man kan ta den bästa kopp kaffe, man någonsin druckit, i Little Italy. Vi såg en familj som kalasade på varsin stor hummer, kl 11, en vardagsförmiddag. Här syns rikaste rika spatsera runt på gatorna, och här finns hemlösa som tigger pengar för att överleva dagen. Så en och annan slant, skänkte jag bort. (Till tiggarna alltså, inte till de rika.)


Överraskande: De delar av staden jag såg och besökte, var förvånansvärt rena och det fanns så mycket grönska!

     


Central Park, är ännu ett måste. Varje morron började vi med att jogga till och runt   ” The reservoir”. (Hotellet låg endast 3 kvarter från Central Park, på Upper West side.) Denna konstgjorda lilla sjö, ville Donald Trump för några år sedan köpa och anlägga driving range för golf på, vilket han inte fick. Tack och lov! Mitt i parken, känns det som om man står i en sydsvensk lövskog. Parken anlades för ca 150 år sedan, området bestod då mest av träskmark. Man planterade träd, anlade bäckar, byggde broar.  Nuförtiden finns här masssor av aktiviteter, men även tid för vila. Morgonen efter Tjejmilen, var det Yoga som gällde, denna gång inte långt ifrån Strawberry Fields i parken. Denna leddes av Malin Berghagen. Ganska surrealistiskt, minst sagt…

 

Dagen för själva loppet var väldigt varm. Även om det var tidigt på morronen, var det strax under 30 grader och hög luftfuktighet! Så efter halva loppet, bestämde jag mig för att njuta av min lilla löprunda och strunta i tiden. Många highfives och dessutom fick jag löpsällskap av en mörkhyad New York tjej under andra halvan av loppet. Vi hjälpte varandra runt!


Hann även med Rockerfeller Center, även kallad ”The Rock” där vi var uppe i toppen och blickade ut över staden och Empire State building. Många selfies blev det…..

 


Andra utflyftsmål, väl värda ett besök:


-High Line, ett gammalt järnvägsräls byggt på högbana som numera är omgjort till promenadstråk.

-För shopparen: Outlet paradiset Woodbury. Ligger norr om Manhattan, området New Jersey. Lättast tar man sig dit med buss. Här kan man göra bra fynd, men det finns många affärer så det gäller att planera lite i förväg om man ska hinna med.

-Ta på bra promenadskor, New York gör sig allra bäst till fots. Sen tunnelbanan om benen inte orkar mer. (Tunnelbanan kommer för övrigt att rustat upp under de kommande åren, arbetet leds av Skanska. Mycket välbehövlig upprustning.)

-Besök en Roof top bar! Helt fantastsikt att ta en drink och blick ut över staden, när alla ljus tänds på kvällen!


Lite onyttig historieinformation: Området Bronx är uppkallad efter John Bronco, en svensk emigrant som ägde denna del. Han var för övrigt född i Sävsjö.


 

 

Summering:

Bästa minnet är ändå alla möten, med andra människor. Det som gett mest för själen, är all vänlighet och glädje jag funnit på resan! Jag var som en Duracellkanin, vars batterier laddades upp av all positiv energi! Härligt!


Så, när jag hämtat mig från min lilla New York förkylning, ska jag allt ut i löpspåret igen. För i september, stundar ju Tjejmilen i Stockholm igen, och då ska jag allt slå personligt rekord (om jag nu inte får trevligt löpsällskap under loppet igen…)


Ha en härlig midsommar! Med mycket aktiviteter! /Marie

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Mitt nya sunda liv, viktnedgång+ hälsa "my own way"!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Före bild.

 

Tjejmilen 2013

 

Oktober 2012

 

Bild November 2012

 

Bild Dec 2012

    

Januari 2013

  Januari 2013

April 2013

 

maj 2013

 

Juli 2013

 

Aug 2013

 

Augusti 2013

 

September 2013

 

December 2013

 

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Skapa flashcards